Webbkommunikatör/sociala medier på Medieinstitutet – frågor och svar

Jag har märkt att många av er kommer in på min blogg för att ni är nyfikna på utbildningen Webbkommunikatör/Sociala medier på Medieinstitutet i Stockholm. Det här inlägget är ett gammalt inlägg, från januari 2015, men kan nog vara intressant för många av er ändå. Är ni nyfikna på utbildningen och vill veta något särskilt är ni varmt välkomna att maila mig på t.wagnerlarsson@gmail.com :) (Edit: september 2017)

 

Amanda kommenterade: “Hej! Tänkte bara höra om du kan berätta lite om din utbildning och om du är nöjd med den och om själva skolan? :) Svår fråga för dig att svara på säkert, men vet du om det är svårt att komma in på Medieinstitutet? Tack på förhand!”

Svar: Givetvis kan jag göra det! Jag har en kategori märkt Medieinstitutet där alla inlägg som är relevanta till min utbildning (och säkert några fler) ligger, kanske kan vara intressant att se vad jag har skrivit under tiden som min student på MI.

Jag läser utbildningen webbkommunikatör/sociala medier och fick nys om den via min goda vän Camilla som gick ut samma år som jag sökte, 2013. Varför sökte jag? Jag har bloggat sedan 2005, haft en erkänt stor träningsblogg och varit aktiv i sociala medier sedan det mer eller mindre uppkom. Lägg till att jag gillar att skriva, projektleda, är kreativ och duktig på att kommunicera (nåja…) och utbildningen kändes som skräddarsydd.

IMG_3739

Första terminen, lär oss att fotografera…

IMG_5123

Jag försöker tillämpa mina nya kunskaper i praktiken :-)

Ansökning och arbetsprov

När du bestämmer dig för att söka är det smart att kika på kraven för att se att du har behörighet. Därtill ska du göra ett arbetsprov. När jag sökte, våren 2013, skulle jag analysera två kommunikationssatsningar som jag anser var lyckade. Jag hade stora problem med arbetsprovet och googlade på kommunikationssatsning i flera timmar innan jag förstod vad det innebar, haha! Såhär i efterhand vet jag att flera i min klass kände likadant.

Mitt arbetsprov

De två kommunikationssatsningar jag valde var Celsius “remake” från att likna Red Bull till att göra om den grafiska designen helt, göra en grym målgruppsanalys och byta segment. Den andra kommunikationssatsningen var Advokatfirman Lindahls prisbelönta digitala förändring. Just då jobbade jag på firman vilket såklart underlättade.

Efter arbetsprov: intervju

Efter ett par veckor blir du högst troligtvis kallad till intervju. Det är olika grupper under olika dagar. Först träffar ni i gruppen MI:s rektor Maria som berättar om skolan och utbildningen. Sedan kommer er utbildningsledare in och tar över (i alla fall var det så för oss). Därefter kommer du att göra ett individuellt och skriftligt prov som behandlar frågor som “hur är du i grupp”, “vad tycker du är viktigast” osv. Därefter sker personliga intervjuer. Allt detta under samma dag, förresten! Intervjun är som en arbetsintervju där du ska motivera varför de ska välja dig som elev. Poängen med allt detta är, förutom att de vill ha en motiverad och engagerad klass, är att det kostar skolan väldigt mycket pengar om en elev väljer att hoppa av. Därför är urvalet tufft.

Om jag minns rätt är det var femte person som kommer in på skolan av de som har sökt. Eller var sjunde? Jag minns inte vad som sades när vi började utbildningen, men något sådant. Så här var det 2013 men när jag uppdaterar den här artikeln, 2017, vet jag att utbildningen har blivit otroligt populär och därmed svårare att komma in på.

Utbildningen: föreläsningar

En dag är uppdelad i två st tre timmars-block. En på förmiddagen och en på eftermiddagen. Vissa dagar går vi heldag, vissa dagar har vi bara ett block. Fyra av fem dagar har vi föreläsningar, den femte dagen är till för egna studier (eller för jobb, som många av oss använder dagen till).

Officiellt finns det inget närvarokrav (detta ändras dock beroende på vem du talar med och när du frågar…) men låt mig säga såhär: när lärare bokar upp föreläsare till klassen vill de inte komma tillbaka om det bara sitter fem studenter och lyssnar. Och lärare kommer inte vilja boka upp duktiga föreläsare till er om ni har ett halvår av dålig närvaro. Den utbildning jag läser ÄR inte något du bara lär dig genom att läsa en bok heller – för det är så mycket nytt som händer och som vi tar del av. Därför är det viktigt att försöka vara på så många föreläsningar som möjligt.

Vissa perioder, som t.ex. just nu med vårt examensarbete, har vi inga föreläsningar utan får disponera vår tid som vi vill.

Vad lär man sig?

Digital kommunikation. Skriva pressmeddelanden. Marknadsföring i sociala medier. Skriva för webben. Att filma och redigera filmer. Att fotografera och retuschera. Projektledning. Att ta fram strategier för olika ändamål. Målgruppsanalyser. Omvärldsbevakning. Och MYCKET mer.

IMG_3887

Praktikperioder

WKS-studenter har 26 veckor praktik; 6 veckor, 10 veckor, 10 veckor. Detta är de gyllene veckorna enligt mig. På praktiken kan du testa på att vara på arbetsplatser som normalt sett inte ens skulle titta på din ansökan om du inte har erfarenhet – men gratis kompetens gillas av de allra flesta. Ännu fler gillar gratis arbete. Och du, som den duktiga student du är, får påfyllning på ditt CV och kan dessutom få chansen att extrajobba där under resten av skoltiden alternativt ha ett grymt praktikbetyg du stolt kan visa upp. Praktik är grymt eftersom du dels får kunskap om branschen och kännedom om hur vissa yrken jobbar, men också att du får chansen att testa arbetsplatser och se om du ska söka jobb där senare eller om det inte alls var som du trodde.

Här finns kategorin om min lia 1 som jag hade på NewsMe (Hockeysverige & FotbollDirekt).

Här finns kategorin om min lia 2 som jag hade på C More.

Här finns kategorin om min lia 3 som jag hade på PR-byrån Cohn & Wolfe.

IMG_7269


Är jag nöjd?

Både ja och nej. Gud, så många gånger jag har svurit över planeringen av vår utbildning. Jag har varit redigt förbannad må jag säga. Ändå vill jag poängtera att det är en bra utbildning som väger tungt och att det är en motorväg till ett drömjobb. Faktiskt. Dessutom är det en utbildning som låter dig vara kreativ vilket jag älskar. Du får verkligen utlopp för dina egna intressen.

Vad kan man bli?

You name it. Kommunikatör. Journalist. Webbredaktör. Social media manager. Social media coordinator. Redaktör. Projektledare. Strateg. Community manager. Innehållsproducent. PR-konsult. Allt möjligt inom dessa områden.

Hoppas detta gav dig och er andra lite mer kött på benen och har ni fler frågor är det bara att kommentera :-)

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *