Tips på frukost med havregryn (för dig som kör Refitness/Sommarformen)

När jag tävlade i Sommarformen förra året åt vi alla enligt ett individuellt kostschema (det ingår i priset) men eftersom vi alla åt ren och ”enkel” mat så tipsade många om hur man kunde variera råvarorna utan att tröttna.

Till frukost äter jag havregryn, ägg, proteinpulver/keso/kvarg och bär. Istället för att göra gröt var det någon som kom på att man kan göra havrebröd med så lite som havregryn, vatten och salt. Det låter verkligen som något du bara gör om du måste – och är totalt oätligt, haha. MEN det var så gott! Till och med så gott att jag har fortsatt att äta det efteråt. :) Okej, en nybakad surdegsfralla vinner oavsett, men vill man äta bröd utan att få ont i magen eller känna sig uppblåst är det här ett bra substitut. Förstår om ni är högst tveksamma, men testa innan ni dömer!

Sätt ugnen på typ 200 grader. (Jag brukar dock köra varmluft och dra upp temperaturen på 225 grader och ställa in plåten direkt. Håller koll på bröden istället för att vänta tills temperaturen är uppnådd.)

Ta en liten skål och ha i 1 dl havregryn och typ 0,5 dl vatten samt lite salt. Det ska inte bli en gegga men alla havregryn ska bli blöta.

Klicka ut satsen på ett bakplåtspapper, dela upp i två.

Använd en smörkniv eller blöta fingrar och platta ut dem (om du vill, men jag tycker det är godast när dom är spröda snarare än ”fuktiga”).

Låt vara i ugnen i cirka 10-15 minuter, beroende på temperatur, ugn osv. De ska bli torra! När du tar ut dom ser de ut såhär;

Jag brukar ha ovansidan ner så att det inte blir kladdigt för fingrarna när man äter, hehe.

 

Smoothien på bilden hittar ni recept till i det här inlägget: 

Grön smoothie på spenat, ingefära & mango – vitaminboost!

Share:

1 kommentar

  1. 02/19/2017 / 14:33

    Det där såg verkligen förvånansvärt gott ut! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *