Skapa positiva känslor kring träningen – och den blir något du längtar efter

Häromdagen hade jag bestämt mig för att köra ett löppass efter jobbet. Det blev ett riktigt bra pass, trots att jag fortfarande är i uppstartsfasen för löpningen och jag skulle egentligen vilja ta ut mig ännu mer. Anledningen till att det blev så bra var främst den mentala biten – låt mig förklara det närmare.

När jag ska träna efter jobbet brukar jag ibland göra det till en aktivitet. (Vi har ju ett SATS på samma gata som vi bor på, men jag har också ett SATS 50 meter från mitt kontor. Oftast kör jag på vårt hemmagym och duschar hemma, men när jag gör träningen till en aktivitet ser det annorlunda ut och då kör jag på SATS vid kontoret.)

Då packar jag ner hårinpackning (gärna Olaplex), någon schysst peelingtvål och olja. Handduk, serum och hårolja. Brukar “lyxa till det” med en Nocco eller Celsius innan träning också. Det gör jag inte om jag tränar på hemmagymmet, hehe. Men såna där småsaker gör att den här träningen känns lite extra.

När jag gör träningen till en aktivitet är jag inte stressad över att jag behöver/vill komma hem tidigt. Jag tar mig tid att göra det jag ska på gymmet och det känns genuint roligt att träna. Inte bara som något jag mår bra av – men vill ha avklarat. Utan på riktigt, roligt. Det hjälper också om Jocke är iväg och åker längdskidor, till exempel. Av någon anledning är jag inte lika stressad över att komma hem, för då gör han sitt på sitt håll med. Jag “förlorar” ingen tid med honom. Då har vi båda istället två timmar egentid och kommer hem med stora leenden på läpparna.

Efter träningen tar jag mig tid i duschen och lägger mig sedan med hårinpackning i bastun i tio minuter. Andas djupt och ger mig själv en mental klapp på axeln. Går igenom dagen, som jag oftast har stressat igenom, och reder ut om det uppkom några frågetecken. Det är sååå skönt. Den här stunden brukar jag tänka på när jag är i gymmet; hur vill jag att det ska kännas efter passet? Jo, musklerna ska vara möra och jag ska vara stolt över att jag tog i. Då är det bäst att jag gör det med!

När jag sedan går ut från gymmet känner jag den kalla och friska luften mot ansiktet, min kropp är helt mjuk och värmen jag fått från både träningspasset och bastun sitter fortfarande i. Dessutom är jag sådär skönt, fysiskt trött men pigg i hjärnan. Så sover jag gott på kvällen.

• • •

Det här är inre motivation och den motivationen präglas inte av om jag är i form eller hur många kilon jag väger. Ibland motiveras jag av yttre faktorer, men ofta är det just inre som gör att jag går till gymmet. 

Jag vill därför dela med mig av en artikel som vi har publicerat i SATS Magazine.

Den heter “Så hittar du inre motivation till att träna” och handlar om att hitta faktorer som inte är så lättstyrda och kan svaja med dagshumöret. Har du en inre motivation till att röra på dig är det betydlig större chans till att träningen blir av och att den blir till en vana. Läs gärna, här >>

Puss och god natt!♥

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.