Så hanterade Spendrups terrorattacken – en intervju i Dagens Media

– Jag satt vid datorn precis före klockan tre när jag fick ett sms från någon som skrev ”Är det vår bil?

– Jag förstod ingenting, säger Mårten Lyth och fortsätter:

– Strax därefter plingade det till i mobilen igen. Det var en nyhetsflash från en av kvällstidningarna.

Han kommer ihåg overklighetskänslan som spred sig i kroppen när han läste på nyhetssajten.

Å fan. Det där är vår bil. Det måste det ju vara. Vad i helvete. Vad är det som har hänt?

I april i år drabbades Stockholm av ett terrordåd och jag tror inte jag behöver nämna något mer om hur rädslan lamslog hela staden – men också hur den sammanförde oss under timmarna strax efteråt. Allt som behövdes sägas har sagts, så istället vill jag rikta blicken mot en artikel jag läste tidigare i veckan och som intresserade mig något enormt.

Ganska kort tid efter att larmet om ett terrorattentat kom började nyhetssajterna publicera bilder på lastbilen som Rakhmat Akilov hade använt för att vansinnesköra ner för Drottninggatan och mörda fem oskyldiga människor. På bilderna syns det klart och tydligt att det är en lastbil som ägs av företaget Spendrups som äger varumärket Norrlands Guld.

Foto: Tomas Oneborg/SVD/TT

Foto: SVT

Trots att det var en oerhört unik situation var en av mina första tankar ”Herregud, undrar hur deras kriskommunikation ser ut nu”. Kriskommunikation har sedan jag började plugga kommunikation varit ett av mina största intressen och en tid sa jag att jag ville bli presschef ”på typ SAS” och svara på frågor om företaget i TV inför svenska folket, hehe. När jag gjorde praktik på PR-byrån Cohn & Wolfe här i Stockholm fick vi praktikanter, som då var tre i antalet, en minilektion i ämnet av en av byråns konsulter, Lennart. Jag fick då mer inblick i hur företag kan förbereda sin kommunikation inför en eventuell kris, hur de bör agera under en kris och hur man kommunicerar efter en kris för att göra så lite skada som möjligt på sitt varumärke. Oerhört intressant!!

Så när Dagens Media publicerade en lång intervju med Mårthen Lyth, kommunikationschef på Spendrups, och Leif Börjesson, marknadsdirektör på samma företag, läste jag den och sög i mig varenda ord.

Här kan du läsa artikeln.

  1 comment for “Så hanterade Spendrups terrorattacken – en intervju i Dagens Media

  1. Pingback: 🍋Veckolista #32

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *