Ryggpass: ökade i marklyft & starkare magmuskler

Igår fick jag till ett grymt träningspass och det kändes så himla bra både under tiden och efteråt. Väldigt härligt med tanke på att jag klev in på gymmet med i princip noll motivation. Ja, till och med jag har mina tillfällen! Min träningsglädje har varit på halvfart den sista veckan, jättetråkigt. Kan det vara vädret eller är det bara en dipp helt enkelt? När jag inte är motiverad är det superviktigt för mig att jag bortser från mitt vanliga träningsschema och istället känner efter och frågar mig själv ”Vad är jag sugen på att träna idag, vad vore roligt?” och så gör jag det istället. Det funkar faktiskt över förväntan.

nocco-gym

Igår var det armar som kändes roligast. När jag kom dit blev jag dock taggad på marklyft och efter att ha värmt upp i några minuter såg jag att det fanns en rack ledig, hurra! Tog av mig skorna, töjde lederna en aning och började sedan att köra. Var väldigt noga med bålstödet, att jag hade tillräckligt med luft i varje inandning och att jag hade hela fötterna i plattan under genomförandet. Efter sex set kände jag att jag var nöjd, inte trött, men nöjd. Som jag har sagt tidigare; jag skyndar långsamt. Jag vill INTE att ryggen ska paja igen! En rolig grej är att jag ökade 5 kilo idag, nu är jag uppe i hela 40 kilo. Wow! ; ) För ett år sedan var det myrvikt men idag är jag så glad över att jag ens kan träna mark att jag struntar i vikten.

Därefter gick jag vidare till kettlebellswing, latsdrag, enarmsrodd och smal rodd. Avslutade med 5-6 set hängande knees to chest samt samma övning fast på roddmaskinen. När Mikis, jag och Sofia var på Hi-Intensity förra veckan förklarade instruktören hur viktigt det var att ”skjuta fram” bäckenbenet när man hängde i armarna och därefter dra upp knäna mot bröstet samtidigt som kroppen är stilla. Jag har tidigare bara ”slängt” upp benen vilket inte ALLS tar i magen. Nu har jag fått till det och jävlar vilken träningsvärk jag får. Sista tio minuterna körde jag puls och sedan hem för middag och nedvarvning.

Resultat. Muskler som blir starkare. Träningsvärk. En trött, men fullständigt underbar känsla i kroppen. Det är SÅNT HÄR som ger mig energi och motivation till att träna!

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *