Reklam: Ni har ett dygn på er – bestäm er för att förändra framtiden!

I detta inlägg förekommer reklam för Skolverket

Vem ska jag tro på?

Vi blir matade med flera hundra olika budskap varje dag. Löpsedlar, stora billboards på stan, reklamaffischer i busskuren och reklamplakat på tunnelbanan. På Facebook, Instagram och Snapchat. I debattforum och tv-program. På familjemiddagen, under telefonsamtalet med kompisen, överhörda samtal på bussen. Vi blir matade med information, såväl falsk som sann och även den stora gråzonen där mittimellan. Mediebruset intensifieras och till och med vi vuxna har ibland svårt att särskilja konkret fakta mot förvrängda sanningar.

Om vi vuxna, som ska vara så förnuftiga, ibland har svårt att särskilja rätt information från fel, hur ska barnen kunna göra det bättre?

Det krävs att man lär sig att vara källkritisk från början. Redan i unga år. Och var lär sig barnen detta? I skolan. Våra lärare är bland de viktigaste vi har. Det är föräldrarna som ska uppfostra barnen, men det är lärarna som lär barnen att tänka kritiskt. Som lär barnen att förstå olika nyanser, att analysera och tänka ur olika perspektiv. Det är lärarna som formar våra barn och således vår framtid.

Var med och forma framtiden, sök till Lärarhögskolan innan den 16 april!


I detta inlägg förekommer reklam för Skolverket

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *