Mat & dryck

Proteinpannkakor med bara 4 ingredienser

Hej hej!

Här hemma har vi börjat med pannkaksmiddag i tid och otid. Jag är ju inget större fan av ”vanliga” pannkakor som ni vet, tycker inte de smakar särskilt mycket om jag inte lastar på en fet klick sylt. Det är däremot min kära pojkvän. : ) Så för att båda ska bli nöjda så gör han sin smet och jag gör min.

När jag gör egna maträtter (som inte är festmåltider) försöker jag alltid optimera proteinhalten och så även i denna måltid. Just nu är jag på ständig jakt efter det perfekta receptet på proteinpannkakor och jag TROR att jag kan ha skapat ett…

Mitt recept på proteinpannkakor, mums!

I veckan testade jag ett googlat recept från Johanna Toftby men det var i princip en omelett med lite mjölk och proteinpulver. Hehe. Smakade förvisso okej, kanske mest tack vare smaken på mitt proteinpulver, men omelettkonsistensen var påtaglig.

Istället laborerade jag fram ett recept på egen hand och tro fan att det går att steka tunna pannkakor även på dessa! Ofta när man gör proteinpannkakor blir de fluffiga plättar (också mums) men ibland vill man ha så tunna pannkisar som möjligt. Här är mitt recept.

TUNNA PROTEINPANNKAKOR PÅ 4 INGREDIENSER

Ca 5 st pannkakor

Du behöver:

  • 3 ägg
  • 1 dl havregryn
  • 1 skopa proteinpulver, jag har använt Tyngres vassleprotein i smaken Vaniljdrömmar (MIN FAVORIT!)
  • 1,5 dl mjölk
  • (Ev. lite salt)

Gör så här:

  1. Mixa havregrynen till mjöl i en skål.
  2. Knäck i ägg och häll i mjölk.
  3. Ha i en skopa proteinpulver.
  4. Mixa allt med mixern.
  5. Ha i en klick smör el. motsvarande i pannan och stek på medelhög värme. Ca 3 min på varje sida.

Servera med en klick vaniljkvarg, blåbär och proteinnutella. Eller med blåbärssylt och grädde. ; )

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *