Nyttigare helgsnacks – grönkålschips

grönkålschips-1
Grönkålschips

Har länge velat testa att göra egna grönkålschips men liksom dragit mig för det av någon anledning. Det är ju inte direkt svårt!

Allt du behöver är grönkål, olivolja och salt. Vill du experimentera kan du använda sesamolja, chiliflakes, vitlökspulver… Det är bara du som sätter gränserna. Jag körde på basreceptet och blev överraskad över hur bra det blev. Kanske lite för mycket olivolja, men inget som förstörde resultatet.

Vad är grönkål bra för?

Massor! Här är ett axplock:

– Immunstärkande (A-vitamin)

– Skelettstärkande (K-vitamin)

– Hjälper kroppen att ta upp järn

– Anses vara renande för levern

– Bra mot inflammationer i kroppen

grönkålschips-3

Jag lär ju vara den sista som publicerar detta recept, men låt det vara så då. :-)

Du behöver:

Grönkål

Olivolja

Salt

– Sätt ugnen på 150 grader och rensa grönkålen från stammen. Jag körde på strimlad grönkål.

– Lägg grönkålen i en plastpåse och häll i olivolja. Massera påsen så att alla blad får olja på sig.

– Häll ut grönkålen på ett bakplåtspapper och ställ in i ugnen i ca 15-20 minuter. Salta när du tar ut grönkålen. Mums!
grönkålschips-2

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *