Mina träningsmål i höst

Hösten är för många en typ av nystart och så även för mig. Inte för att jag egentligen känner att jag behöver börja om efter den här fantastiska sommaren, utan snarare pusha på lite, lite hårdare och kliva in i sista delen av året full av energi och lika mycket glädje som under de senaste månaderna.

Efter Sommarformen 2016 (<- klick!) höll jag igång träningen i ett par veckor medan proteinshakes byttes ut mot rosévin och aperol. Under semestern tränade jag som jag ville och drack nog mer drinkar än vatten, hehe. Och jag har njutit till 110 %! Den här sommaren har varit helt fantastisk och jag skulle inte ändra något för fem öre.

Nu är det dags att utvecklas och jag ser fram emot att ta i med hårdhandskarna.

thowe pw

 

Här är mina träningsmål för hösten 2016:

Lära mig att spela tennis.

Det här har varit ett återkommande mål i flera år men jag har aldrig tagit tag i det. Nu har jag kontaktat en tennistränare som jag ska börja ta privatlektioner med i september. Ser verkligen fram emot att testa något helt nytt, det var länge sen jag utövade en sport och inte bara en träningsform.

Klara av min vikt i benböj.

Ett återkommande mål även detta, men så är det när ryggen inte är hundra. Förra året skyndade jag nog lite för snabbt (även om jag inte ville erkänna det) vilket tyvärr gav konsekvenser. Jag har precis börjat köra benböj igen, så att kliva upp i 65-70 kilo borde inte vara en omöjlighet på ett halvår.

Träna fler uthållighetspass.

Styrka har länge varit min favoritträning men jag har på senare tid blivit inspirerad till att träna mer uthållighet. Att inte enbart köra korta intervaller utan att även träna kroppen på att hålla ut i 1,5-2 timmar tror jag är en bra grej.

Yoga/meditera då och då.

Jag skäms lite när jag skriver upp den här punkten för jag har den på a l l a mina mållistor… Meditation är jag duktig på i perioder men yoga fastnar jag inte för. Jag ska ge yogan en chans i höst och om jag inte fastnar så får jag helt enkelt förstå att det inte är något för mig och sedan släppa den pucken. Alla måste inte yoga.

Åka längdskidor.

Återigen det här med att bli inspirerad av någon. Jag har inte åkt sedan barnsben och skulle nog klara av max någon kilometer, men det blir en ny träningsform och allt som är nytt är bra för hjärnans utveckling (osv) ;-)

Träna mer resultatinriktat.

Jag har varit i valet och kvalet kring att bli ännu mer resultatorienterad i min träning. På ett sätt vill jag inte bli det, jag gillar att använda träningen som en terapi och inte som en tävling mot mig själv där jag måste utvecklas. Samtidigt är resultat det roliga med att träna; att kunna ta en tyngre kettlebell, att orka springa längre, känna att ryggen håller. I höst vill jag dokumentera mina träningspass och framgångar mer, jag tror att det är klokt att göra det för att vara säker på att man är på rätt väg.

Vara noga med min rehabträning.

Bålen ska vara med i varje pass – plankan är ett måste! Rulla på foamrollern och använda triggerbollar eller hantlar för att få loss spänningar i höft och ben. Stretcha ljumskarna noga och likaså nacken. Helt enkelt vara proaktiv när det kommer till skadereducering.

Vad är era mål?

Share:

2 Kommentarer

  1. hej hej
    08/04/2016 / 16:39

    Varför får man inte veta vem eller vilka du åkte iväg med på semestern

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.