Mina tips för att överleva influensa

Okej, ”något” överdriven rubrik kanske men när man är sjuk så är man fan osäker på om man ska överleva eller inte. (Eller är det bara jag?) Jag blir verkligen ynklig när jag har feber, känner mig som ett barn och tycker oerhört synd om mig själv hehe. Under de dagar jag var som sämst hittade jag vissa saker som underlättade mitt mående. För några av er kanske det är tips ni redan har koll på men för er som inte har varit dåliga på ett tag kan det vara bra grejer.

 

Här är mina tips för att underlätta influensaskiten:

1. Ha milda halstabletter nära sängen.

Speciellt om du har tagit nässpray som torkar ut slemhinnorna! Jag blir riktigt torr i hela svalget och får svårt att andas. Då behöver jag nästan sova med en halstablett i munnen.

2. Använd rätt nässpray!

När jag var 20 var jag förkyld i princip hela hösten. Mina slemhinnor i näsan blev överkänsliga för ”vanlig” nässpray och jag har sedan dess använt allergispray när jag har varit sjuk vilket tyvärr inte alls ger samma effekt. Nu har jag dock kunnat börja använda vanlig nässpray igen fast den som är för barn. Alltså: använd inte en svinstark nässpray om du inte behöver… Det är inte bara good stuff liksom.

3. Lätta på bihålorna ala natural.

En näskanna/näsrinna är din bästa vän för att få bort trycket i bihålorna. Jag är beroende av min. Vissa tycker det är ofräscht att se/känna hur det rinner ut slem ur näsan men ärligt talat: visst har du det hellre i slasken än i bihålorna, näsan och halsen? Precis.

4. Ha vatten i en vattenflaska bredvid dig i sängen. 

Trots att jag var uttorkad orkade jag knappt sätta mig upp för att föra ett glas vatten till munnen. Då är det lättare att ha en vattenflaska på kudden bredvid och hälla i sig liggandes.

5. När du orkar: gör en vitaminboost-smoothie.

Vätska är lättare att få i sig än fast föda när man är sjuk. Jag levde på smoothie gjord på apelsinjuice, fryst mango, en näve färsk spenat, 2-3 cm ingefära och citronjuice.

6. Använd det som finns i frysen. 

När jag har hög feber får jag väldigt ont i ögonen. För att mildra smärtan tog jag en fryst plastform och tryckte runt ögonen med. Det lindrade lite grann i alla fall.

7. Sov på höjd. 

Speciellt om du hostar mycket. Lungorna föredrar att du sitter eller står upp – vilket såklart inte fungerar om du vill sova, men ligg på två tre kuddar så att överkroppen är i högre position än underkroppen.

8. Ha fönstret på glänt – men håll dig varm!

Jag upplevde verkligen att jag kände mig piggare när jag andades frisk luft. Men håll dig varm, du ska aldrig frysa när du är sjuk.

9. Duscha. 

Inte för att det är viktigt att inte lukta illa utan för att man känner sig oftast lite piggare efter en dusch. Att sitta ner i duschen och låta vattenstrålen blöta ner hela ens sjuka kropp gjorde faktiskt att jag kände mig lite bättre.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *