Löprapport v.5

Nu har jag fått löpträna i hela fem veckor och jag vågar säga att 9 av 10 av löppassen går riktigt bra. Det är några löppass som jag tvingar mig igenom, men inte för att det gör ont utan för att jag känner mig tung eller omotiverad. Det är bra siffror, tycker jag!

De första veckorna joggade jag 2-3 minuter och gick sedan 45-60 sekunder. Den här veckan har jag tagit inte bara ett steg i rätt riktning utan två. Jag har joggat så länge jag orkat och sedan gått i 1-2 minuter. Sedan fortsatt att jogga. Det blev bara 2 (!) pauser, rekord! Och i samma veva som jag gjorde detta kom jag också upp i den hittills längsta distansen, nämligen 7 kilometer. Så två rekord! HURRA! Det här är jättestort för mig!

Jag har nästan helt gått över till att träna kondition men försöker träna styrkeövningar som hjälper min löpträning. Det är dock inte alls särskilt roligt… Intressant hur träningsglädjen skiftar beroende på vad man blir ”bra” på. :) Körde förresten mina första marklyft i helgen, tjohej!

Hur känns kroppen, då?

• Dagen/timmarna efter. Jag känner ingenting dagen efter. Eller ens timmarna efter. Det är en STOR förbättring. Däremot…

• Håll & höger skuldra. Jag får oftare håll och ont i höger skuldra, precis som jag har haft i flera år tidigare. Lite segt eftersom jag har svårt att fortsätta då. Enligt min naprapat uppstår smärtan när jag är trött och det blir spänningar i mina övre revben.

Spända ljumskar. Det gör inte ont, däremot känns det som att jag har ett tajt gummiband längs ljumskarna som drar benen tillbaka när jag vill springa snabbt. Jag blir rädd över att jag kanske sträcker ljumskarna och vågar inte springa så fort som jag önskar. Det kanske bara är en övningssak, vad vet jag.

Nästa delmål:

• 8 km

• 5 km under 30 minuter

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *