High Performance Academy dag 3

Så dag 3 var i lördags men efter lunchtid började mitt huvud värka och vid middagstid hade jag så extrem migrän att jag fick gå hem från middagen. Vi hade bokat bord på en fantastisk köttrestaurang och jag beslutade mig för att kriga ändå. Väl framme förstod jag att det inte skulle gå och vi frågade om alvedon eller liknande. Då sa kyparen att de inte får ge ut värktabletter eftersom vi kan stämma dom om mitt huvud blir värre. Que?  Jo jag vet att USA är väldigt annorlunda från Sverige men just där och då kändes det hopplöst. Anyway. Igår vaknade jag med samma värk och vi förstod att det kunde vara abstinensbesvär från koffein också. Troligtvis en blandning som har triggat det ena. Det är i alla fall varför bloggen har legat nere.

 

 

Dag tre!

IMG_8558 IMG_8569 IMG_8573 IMG_8575

Så här ser det ut vid poolområdet. Palmer, en jacuzzi, en simbassäng, solbäddar, ett fitnesscenter. Mycket trevligt.

I lördags pratade vi om:
– Produktivitet
– Ambitioner
– Hitta syftet med våra liv
– Att lära sig läsa snabbare och mer effektivt
– Att lära sig minnas bättre
– Fysiologi: kosthållning och vad dålig mat gör med våra kroppar och framtida sjukdomar

 

Det var otroligt intressant! Det är så väldigt svårt att försöka sammanfatta tio timmar per dag, att berätta vad vi lär oss utan att det låter mainstream. Men jag gör mitt bästa! Mina tankar/punkter från denna dag:

 

– För att vara produktiv är det nödvändigt att du är klar med vad dina ambitioner är. Hur ska du annars kunna få varje dag att räknas om du inte vet vad du behöver göra för att ta dig dit du ska?

 

– Vad är dina ambitioner? I materiella ting, relationer, skapande och arv. Vad vill du ha rent materiellt? Här talade vi också mycket om att det inte är fel att vilja ha materiella saker för att känna sig motiverad och fokuserad (om en bastu gör att du kan varva ner och bli ännu mer produktiv, köp en bastu – t.ex.). Men du måste vara medveten om att du är samma själ utan dessa ting också. Relationer: hur vill du att dina relationer ska vara? Vad vill du skapa och vad vill du lämna efter till världen när du är borta? Vi gjorde en övning där vi fick skriva ner allt detta. Detta är också smart att göra varje söndag för att ”keep track” i ditt liv.

 

– Kroppsspråket. Hur många av oss går med snabba steg genom folkvimlet (ok, på TC är det nödvändigt men ni förstår poängen), har axlarna under öronen, har blicken fäst vid horisonten och går med spänt ansikte? Du tror att du signalerar att du är upptagen, på vägen någonstans och att du på så vis är så viktig. Du ser snarare stressad och stel ut. Sänk axlarna. Slappna av i ansiktet. Le. Även mot svenska främlingar.

 

– ”it hasn’t been in my life since I CHOSE to exclude it.” mycket viktigt.

 

– Vi dricker otroligt mycket koffein. Kaffe, läsk, celsius. Vi tror att vi inte känner av det men i hjärnan ser du alla signalsubstanser som rusar runt när du intar koffein. Du har bara lärt kroppen att inte känna av det längre. För min del var det otroligt viktigt att lära mig detta och jag försöker nu att trappa ner på antal kaffekoppar och celsius per dag. Celsius kommer jag sluta helt med, förresten. SÅ inte värt det.

 

– Vi gjorde en övning där vi skrev ner mina bästa tips på hur jag är produktiv under dagen. Mina var: ät mat som ger en jämn nivå på blodsockerkurvan, gå upp tidigt och träna (styrka, yoga, promenad), använd tandtråd (vilket låter konstigt men om du pay attention till även de små sakerna kommer du tänka på detaljer i övriga områden), kom ihåg ”why” varför du gör saker, spela musik och/eller sjung, ha en idé-bok.

 

– Vi pratade mycket om vad vi bör äta för att våra kroppar ska fungera optimalt och att vi måste lita på att våra medmänniskor förstår värdet i detta och inte tar det till det extrema. Nu kan man t.ex. inte berätta om dieter för att det finns en risk att några människor tar det till en extrem nivå och får ätstörningar. Det kommer alltid att vara de som tar råd till det extrema, oavsett om det handlar om att öka/minska på något – vi måste våga lita på att våra medmänniskor kommer att förstå. Dare to challenge.

 

– Vi pratade en del om kvantfysik. 95% av dina tankar du tänker idag är samma som igår. Hjärnan växer och skapar nya signalsubstanser när du gör nya saker. Något så litet om att testa att borsta tänderna med ”fel” hand utvecklar dig. Testa ny mat, läs nya böcker och gör saker med ”fel” hand.

 

– Hjärnan väger ca 3% av kroppsvikten men använder 20% av kaloriintaget. Allt du stoppar i din kropp kommer din hjärna att använda sig av. Hur låter det att stoppa Celsius, sötningsmedel, e-medel och annat skit i kroppen? Hur tror du det påverkar din hjärna i det långa loppet? Och därmed – hur påverkar det ditt humör? Dina tankar?

 

Dag 3 lärde vi oss många detaljer och gick ner på djupet inom fysik. Därför är det utmanande att försöka dela med mig av det vi har lärt oss – vilket jag gör i senare inlägg istället!

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *