En blogglista om träning

lopning morgon

Den här träningen längtar jag efter just nu:

Pulshöjande cirkelträning! Nu när det är mycket som händer i livet har jag en konstant adrenalinkick och den är väldigt skön att använda i högintensiv träning. Jag tror att yoga och liknande träning enbart hade stressat mig. I högintensiv träning kan jag ta ut mig och sova bättre – vilket verkligen behövs när det, som sagt, händer mycket runt om i livet.

…men det här står mig upp i halsen:

Styrketräning med många repetitioner. Träningsprogrammet jag har följt i ett par veckor har mellan 8-16 rep och minst 4 set. Så. Jäkla. Tråkigt.

Det här träningsplagget är min favorit just nu:

De korta shortsen från Nike på bilden ovan är en favorit när jag löptränar hemma. Skulle dock aldrig ha de på mig utomhus eller på gymmet – är inte alls bekväm med tajta shorts offentligt och dessutom går de upp i ljumskarna när jag springer. Men det spelar ju ingen roll när jag är hemma. :-)

Det här skulle jag verkligen behöva träna mer:

Uthållighet och rehabträning för ryggen.

Den här känner jag mig stark i/på:

De senaste veckorna har jag känt mig stark i de allra flesta muskler, speciellt magen som jag har fokuserat mycket på. Jag har ökat i tid i plankan (viktigt för ryggen!) och i axlarna. Små framsteg som att jag faktiskt lyckades bära en soffa ner för fyra våningar idag gör mycket. Det hade inte ryggen låtit mig göra för ett tag sedan.

Just nu stör jag mig på de här i träningsväg:

Att det ska behöva vara så jäkla pretto. Du kan träna genom att springa upp och ner i en trappa eller på en skogsväg. Eller i årets flashigaste gym. Rör på dig bara, kroppen älskar det. Träning är inget snobberi.

En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer gå över är:

Jag vet inte om det är en träningstrend eller bara en träningsform, men jag hyser stark tveksamhet till gruppass som till exempel body pump där instruktören inte har tid att gå runt och hjälpa alla deltagare med tekniken. Ser SÅ många som hukar i ryggen när de kör “marklyft”, slänger upp alldeles för tung vikt på axlarna och som viker knäna åt fel håll i utfall. Aj aj aj, det gör ont i mig. Förstår att man gärna går på gruppass om man är ovan vid att träna i gymmet (och vill träna styrka, that is) men tekniken är SÅ viktig!

Det här har jag en tendens att prioritera bort:

Rehabträning och rörlighet.

Jag står inte ut med:

Människor som dömer andra, oavsett åt vilket håll. Jag tränar på mitt sätt och av de orsaker som jag anser är motiverande – du gör något helt annat. Inget är rätt eller fel så länge man gör det man mår bra av och att kroppen blir frisk och stark.

Skulle jag bara få träna en sak i resten av mitt liv så skulle det vara:

Cirkelträning – lätt! Är ju hur enkelt som helst att bara slänga in övningar jag triggas av just då.

Det allra tråkigaste med att träna är att:

Behöva bära med sig en väska överallt. Oavsett om jag duschar på gymmet eller på kontoret så är det en extra väska som behövs bäras med.

Kommande vecka lovar jag mig själv att:

Prioritera träningen, trots flyttvecka! Det är trots allt bara två veckor kvar av utmaningen nu, så trots flytt så vill jag lägga in ännu en växel.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *