– Bokrecension ”Flyga Drake” av Khaled Hosseini

Flyga drake
av Khaled Hosseini

Flyga drake är en stark berättelse om en sons törstande efter sin faders bekräftelse, om djupa släktband och hur långt man är benägen att gå för att rena sitt samvete.

OBS! Jag får väldigt många sökträffar på denna artikel av människor som googlar efter ”Bokrecension Flyga drake”. Kom ihåg att det här är ett av mina skolprojekt och är du sugen på att kopiera den till din egen läxa gör du det på egen risk… ;)

På 1970-talet i det vackra landet Afghanistan växer Amir upp sida vid sida med Hassan.
Amirs far är en förmögen och framgångsrik man som är välkänd i hela Kabul. Hassan är son till familjens tjänare Ali och de båda tillhör det lägre stående Hazarsläktet. Trots Amirs och Hassans radikalt olika bakgrunder är de bästa vänner och har sedan födseln varit vid varandras sida. Hassan står upp för sin vän i alla situationer utan att egentligen kräva något tillbaka. Han är lojal mot Amir som en hund mot sin herre. En dag råkar Hassan illa ut och Amir har möjligheten att en gång för alla stå upp för sin vän – men av rädsla står han still och blir en passiv iakttagare.

Amirs far, Baba, har under hela Amirs liv distanserat sig till sin son och det smärtar att läsa om hur Amir nästan desperat kräver sin fars uppmärksamhet och kärlek. Att Ali och Hassan, trots sina roller som tjänare, anses tillhöra familjen gör Amir än mer svartsjuk och får honom att agera på ett sätt som inte alls är vänskapligt. Amirs agerande får konsekvenser för Ali och Hassan som väljer att flytta ifrån Baba och Amir, något som sårar Baba djupt. När Sovjetunionen ett par år senare tränger in i landet tvingas Baba och Amir att fly för sina liv. De bosätter sig i USA men saknaden efter Kabul går inte över. Baba är mer en skugga av sitt forna, framgångsrika och välkända jag och Amir brottas med skuldkänslor efter sitt agerande mot Hassan.

Medan Amir med åren blir en framgångsrik författare och gifter sig med sina drömmars fru Soraya försvinner skimret över Baba allt mer. Han blir sjuk och plötsligt börjar mörka hemligheter se ljuset. Den man som Amir har högaktat och desperat velat känna närhet av i hela sitt liv verkar ha en förklaring till sitt kalla och distanserade sätt att leva med sin son.

Plötsligt väcker någon Amirs minnen av Hassan till liv och med dessa även Amirs skuldkänslor. Det finns ett sätt att ställa allt till rätta, frågan är om Amir kommer blunda även denna gång.

Flyga drake är en fantastisk berättelse som inte lämnar någon oberörd. Khaled Hosseini har ett sätt att få läsaren att försvinna in i berättelsen och känna rädsla, ilska och sorg tillsammans med huvudpersonerna. Det är en berättelse med många utropstecken och kurvor som gör det svårt för boken att vara förutsägbar.

Vad som är intressant är hur den utmanar mitt samvete. Författaren får mig att ställa mig frågan hur jag skulle agera i de situationer som boken beskriver och nästan tvingar mig att se mig själv i ögonen. Det är en naken berättelse med förbjudna känslor av skam och svartsjuka och någonstans mellan all misär finns den renaste formen av kärlek. Och det är det som gör den här boken så fantastisk. Att den skildrar känslor och ageranden utan att varken döma eller försköna.