5 digitala trender inför 2016

digitalatrender2016
Vi lämnar snart 2015 bakom oss med Snapchat som marknadsföringskanal och Instagram som annonsplattform. Hur ser de digitala trenderna ut inför 2016? Vi tar ett kik!

1. Videoannonseringen kommer att ta över på internet
Rörlig bild har länge spåtts vara ”det nya och hippa” vilket har märkts på hur ungdomar väljer att uttrycka sig. Youtubers än ungdomens bloggare och statistik visar att vi tar emot ett budskap i videoformat bättre än en stillbild. Både Facebook och Youtube har miljarder videos som ger reklamintäkter och nästa år verkar det som att Google kommer ut med videoannonsering.

2. Mobilen kommer helt att dominera över datoranvändandet
Nu är du inte särskilt speciell om du anser att ni utvecklar er plattform för ”mobile first”. Det är snarare så normaltänket bör vara. I år meddelade Google den historiska nyheten att mobiltrafiken gick om datoranvändandet och digitala jättar som Facebook, YouTube och LinkedIn har sedan en tid haft fler mobila användare än datoranvändare. Google kom ikapp när de släppte “Mobilegeddon” algoritmer för att premiera mobilt sök framför datorn. Alltså: mobile first ska gälla som normalitet hädanefter. Annars förlorar du både användare och annonsintäkter.

3. Wearable technology and the Internet of Things (IoT) kommer att skapa helt nya möjligheter för smarta uppkopplade produkter och tjänster
För ett tag sedan kom smart-tvn och i år lanserades Apple Watch. Marknaden för smarta enheter kommer bara att växa och såväl uppkopplade produkter som tjänster kommer att förändra marknadsföringen då vi kommer att sudda ut gränserna mellan “online” marknadsföring och “riktig” marknadsföring.

digitala trender

Tre starka trender 2016: videoannonsering, mobil dominans och Oculus Rift

4. Digital reklam kommer att bli dyrare i framtiden
Idag är annonserna på nätet billiga jämfört med TV och print men i takt med att efterfrågan ökar kommer priset att följa efter. Vi kommer att se nya premium online annonslösningar och vi ser redan tillväxten av Native och Content Marketing. Nu kommer annonsörerna förhoppningsvis att sälja mer på relevans kopplat till kontext och användarbeteende.

5. Virtual reality (VR) tjänster kommer att växa under 2016
Den mest hypade VR-enheten Oculus Rift planeras att släppas under första kvartalet 2016. Oculus Rift och andra VR-enheter kommer att introducera helt nya möjligheter för annonsering på nätet med integration till populära sociala medieplattformar, videokanaler, och man kommer att kunna bygga upp virtuella marknadsplaster.

Läs artikeln i sin helhet på Dagens Analys.

Share:

1 kommentar

  1. 12/18/2015 / 21:11

    Tack, håller helt med om trenderna! Kanske med undantag för VR, som nog mer är en skoj grej även 2016 än en seriös plattform.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *