4 goda anledningar till att träna (motivationspepp!)

gymsats
En av Cafés bloggare har skrivit ett inlägg om träningsmotivation. Han inleder inlägget så här:
Så snälla läsare – även om det kan vara läskigt – strunta en kort stund i dina överarmars diameter, underhudsfettets procentsats och maximala syreupptagningsförmåga. Läs och begrunda istället hur bra kroppen mår inifrån tack vare fysisk aktivitet. Låt sedan detta leda vägen till ny, och mer livslång, inspiration. Allt för att sedan kliva tillbaka in i träningsglädjen och din mest motiverade träningshöst någonsin.

Jag tycker det är så klokt och bra. Jag ska absolut inte sticka under stolen med att jag många gånger motiverar mig till att gå till gymmet med tanken på fysiska, enligt mig, förbättringar. Jag blir grinig, trött, plufsig och irriterad om jag inte har tränat på ett par dagar. Den inre hälsan är minst lika viktig.

träning-syskon-sats wagnerlarsson-träning

Inlägget kan ni läsa i sin helhet här. Riktigt bra motivationsfaktor och kloka ord för dig som inte alltid är taggad till att bege dig till gymmet.

4 anledningar till att träna:

Förebygger sjukdomar
“Träning skyddar bland annat mot reumatism, astma, parkinson, schizofreni och demens.”

”Må bra hormoner”
“Stora mängder studier har i årtionden påvisat att fysisk aktivitet ökar vår kroppsegna produktion av ämnen som endorfin, dopamin och seretonin. ”

Skapar mindre stress
“Kort summerat, med återkommande träning blir våra kroppar även bättre på att ta vara på dess ”off läge” och vilar mer effektivt.”

Minnesfunktioner
“Många av våra mest framgångsrika affärsledare, idrottsmän och författare vandrar idag runt som levande bevis för denna tes då de hävdar att fysisk aktivitet är, eller har varit, helt avgörande för att de ska klara av att ständigt mentalt utmana sig själva till nya nivåer.”

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.