Detox dag 2 – lunch

Detox dag 2!

Till lunch äter jag ugnsbakad lax kryddad med sesamfrön, chiliflingor och citronpeppar. Laxen serveras på en bädd av hemmagjord grönsakssås. Såsen gör du enkelt såhär: koka upp fryst spenat och fryst broccoli i hett vatten. Häll av det mesta av vattnet när grönsakerna börjar få godkänt tuggmotstånd. Ha i en klick kokosfett, lite salt, citronpeppar, vitlökspulver och en skvätt mandelmjölk. Mixa detta med en stavmixer. Blev verkligen en superkombination!

lax-spenat

Detox dag 2: glutenfria plättar till frukost

glutenfria-plättar

Dag två på min lilla detox-kur och som ni vet gick jag och la mig rejält tidigt igår och åt därför ingen middag. Imorse gjorde jag därför en matigare frukost bestående av glutenfria plättar. Jag har sagt att jag helst inte vill steka mat under den här lilla kuren men dessa stektes på väldigt låg värme och i kokosfett så jag anser att det var okej ändå.

Recept: 1 ägg, 1 äggvita, 1 släng fiberhusk, 1 släng pofiber, lite salt, lite vaniljpulver, 1 skvätt mandelmjölk, 1 skvätt mandelmjöl. Mixa.

glutenfria-plättar

Hot mojo – svettas som en …

Igår testade jag Hot Mojo för första gången. Jag resonerade som så att ett svettigt yogapass skulle vara en bra träningsform dagen efter att ha sprungit längre än jag någonsin gjort förut (!) men också för att svettas ut all den skit jag fått i mig på senare tid. Nåväl, kanske inte all skit men åtminstone en del. Jag tänker att mycket svett hjälper kroppen att forsla ut det oönskade mycket snabbare.

hotmojo-yoga-värme

 

Vad är då Hot Mojo? Hot Mojo är en yogaform som går ut på att hålla statiska rörelser och öka din rörlighet. Passet är på 55 minuter och det passar alla då det finns båda lätta och avancerade rörelser i varje ställning. Detta kanske låter lätt… Men addera då 38 grader och du svettas mer än du trodde var möjligt under ett yogapass. Att kliva in i salen var som att möta en varm och fuktig vägg. Häftigt! Du behöver inte ha med dig en egen yogamatta men då jag inte brukar min särskilt ofta tänkte jag att det vore kul att ha min egen. Du har en stor handduk som du lägger ovanpå mattan för att inte glida av all svett (!) och du bör rimligtvis utföra yogan i lite kläder. Några går dit i sportbh och shorts men jag såg även en person ha tights. Efter min premiär iklädd linne och korta shorts rekommenderar jag något liknande.

Tyvärr kände jag mig rätt risig under passet eftersom min huvudvärk hade blivit värre men jag kommer definitivt att köra Hot Mojo igen. Jag ger Hot Mojo 4 av 5 poäng!

 

Migränen från helvetet

När jag vaknade igår morse hade jag huvudvärk men jag tänkte att det kanske skulle ge med sig under dagen. Om inte annat så kanske yogan ett par timmar senare hjälpa till. Så blev dock inte fallet och ju längre tiden gick desto värre blev smärtan. Vid fem-tiden klarade jag inte av att plugga längre utan la mig ner och sov. Eddie kom hem vid nio och en timme senare gick jag och la mig i sängen. Då kunde jag inte somna för att jag hade en sådan smärta. Det kändes precis som om någon tog min hjärna och drog ihop den så tajt det bara gick. Ungefär som när man vrider ur en blöt handduk, ni vet? Igår var min hjärna den handduken. Jag blev barnsligt orolig av smärtan och var nära på att fråga om vi skulle åka in men intalade mig hela tiden att det inte är någon fara. Vilket det inte är. Men det är svårt att intala sig själv att något som gör så ont är ”naturligt”.

Imorse när jag vaknade hade jag vilat/sovit i 16 timmar. Först nu börjar värken att försvinna men det känns som att jag befinner mig i en dvala. Det här anfallet är nog det värsta jag har haft.

Det som oroar mig är att jag har haft två attacker på två veckor och innan dess var det länge sedan jag hade migrän. Min detox-/balansperiod kunde inte ha kommit mer lägligt.

migrän

Är det någon av er som lider av migrän? Hur gör ni när ni börjar känna av ett anfall? Vanliga värktabletter fungerar inte för mig så tipset att lägga sig i ett mörkt och tyst rum samt ta en värktablett och sova ger mig ingenting…