Sista utmaningen 2013

För exakt två veckor sedan antog jag årets sista utmaning; 14 pass16 dagar. Tanken var att jag skulle klara av 14 träningspass fram tills vi åker och för några dagar sedan kunde jag bocka av den. Jag trodde det skulle vara tufft men ärligt talat har det gått som en dans. Jag är inne i ett grymt träningsflow och längtar till och med efter nästa träningspass! Hur många kan ärligt säga att så är fallet?

Idag gjorde jag mitt 18e träningspass på 15 dagar och jag är minst sagt nöjd! Jag brukar vakna med stel rygg och att aktivera kroppen under tidig morgontimma har gjort att min värk i överkroppen har blivit mycket svagare. All julmat har gett mig grym energi och några rekord har tagit under dessa dagar. Helt otroligt.

Imorgon, om min nacke orkar, blir det ett sista pass. Och sedan åker vi! (Jo, vi har faktiskt gym på några av hotellen vi ska bo på. HURRA!)

hotell-monochrome-resort

Nackspärr och resfeber

Hej, hej hallå gött fölk! Hur mår ni? Själv har jag nackspärr och resfeber. Hehe.

Nu är i alla fall det mesta fixat. Eller, rättare sagt – allt är fixat! Hurra! Jag kan äntligen slappna av och invänta nyårsfirandet. Min lillebror och Sophie ska bo i vår lägenhet medan vi är bortresta – känns skönt att någon håller ställningarna. ;-)

Imorse gick jag upp tidigt för att åka till gymmet. När jag klädde på mig träningsbyxorna tog jag tag i sidorna och drog upp de över höfterna… Och exakt i det läget knäppte det till i min nacke. Aouch. Efter att ha googlat ”träning med nackspärr” och fått veta att det är bra att träna, så länge det inte gör ont, blev det väldigt lite styrketräning och desto mer lågintensiv cardio. Man tycker ju att jag, som har råkat ut för både nackspärr och ryggskott allt för många gånger för att enbart vara 23 år, borde ha förebyggande mirakelmetoder i fickan men icke.

handbagage-thailand

Ikväll blir det Hungergames 2 på bio med några riktiga guldkorn till vänner, perfekt avslut på året!

 

Nyårslista för 2013

Jag har googlat som en galning efter en passande nyårslista för året som har gått men jag tycker inte att någon känns särskilt kul att fylla i. Då gjorde jag en egen, helt enkelt!

Här är min nyårslista för 2013:

Vad var det bästa med 2013? sommaren. ahh denna ljuvliga sommar vi njöt av. och givetvis att jag blev antagen till MI!
Vad var det sämsta med 2013? bra fråga. det har inte hänt något extremt men kanske att jag har varit väldigt orolig?
Var du utomlands i år? ja, två gånger till Köpenhamn. i juli på weekendresa med killen och i oktober på Elevate med familjen.
Vilka händelser har satt sig på minnet? elevate i oktober. eddies b-dayfest i februari. min födelsedag i september. när jag fick samtalet från MI i våras. byråstämman med lindahl i maj.

Hälsa

Vad skiljde träningsåret 2013 från träningsåret 2012? jag har blivit galet mycket starkare vilket är skitskoj! under 2012 körde jag mest korta lunchpass med superset, i år har det varit längre pass innan eller efter skola/jobb. har satsat mycket på teknik och att lära mig fler övningar. jag har verkligen utvecklats! mycket mer cardio än tidigare, men i form av spinning/hiit istället för löpning.
Vilken övning var favoritövningen? stela marklyft, mumma. den tar som fasen i bakre lår. cable kick-back har också varit en favorit lika som chins/pullups med hjälpmedel.
Har du hittat en ny träningsform som du gillar? jag tokgillar att träna innan frukost. och snabba styrkepass ska det vara! men ny? hmm. 302010-passet på sats, kanske. men det har jag tröttnat på nu…
Vilka måltider har varit favoriterna? i början av året dog jag för kvarg, jordnötssmör och frysta hallon. har ätit mig mätt på lax med örttäcke och njutit av carpaccio.
Har du varit snäll mot dig själv? både ja och nej. beroende på dagsform typ. men övar hela tiden på att vara min bästa vän.

Framtiden

Hur ser nyårsplanerna ut? det blir middag med drygt ett dussin vänner ute på landet. jag kommer att vara nykter för att kunna köra hem oss någon gång efter tolvslaget. tråkigt, men jag offrar champagnen när vi reser dagen efter.
Vad ser du mest fram emot 2014? resan med eddie. lia-perioden på newsme. OS! när våren börjar nalkas. uteserveringar med klassen. åka skidor hos farfar. se färjestad. uppleva sommaren i karlstad. fylla år, hurra! fan, längtar. 2014 känns som ett grymt år.
Finns det något du är orolig för inför 2014? nja. jag ska ju inte oroa mig. men jag håller tummarna för att lägenheten och innehållet håller (förra året brakade ju tvättmaskinen, rolig utgift!) och att extrajobb under sommaren löser sig.
Tror du att 2014 kommer överraska dig? På vilket vis? ja. jag tror att 2014 kommer bli asbra. på riktigt. jag har alla förutsättningar för att skapa ett grymt år. typ första gången jag på riktig känner såhär.
Vad kommer du att fokusera på 2014? nätverk och byggande inför framtiden. lära mig mycket inom mitt område. träna och utvecklas på gymmet.

Karriär

Jobbar du på en arbetsplats du vill vara på, eller går du den utbildning du vill? JA! är precis där jag ska vara just nu.
Hur ser planerna ut inför nästa år? lia på newsme. kommer bli fett, tror jag. fortsätta extraknäcka som webbredaktör. jobba extra lite här och var för att få cash men också satsa mycket på att nätverka inför framtiden. kanske lia 2 utomlands, vore en dröm.
Hur ska du agera för att komma närmare dina mål? vara öppen för nya möjligheter, om det så är mingelträff eller affärslunch. ha ett öppet perspektiv och se varje människa utan fördomar. vara tacksam för de möjligheter jag får och agera efter ett syfte. utmana mig själv.

Vårkänslor redan i slutet på december

2014 närmar sig med stormsteg och medan vi tackar och vinkar av 2013 nalkas även vår avfärd. Jag är glad över att vi har jobbat på bra med vårt terminsprojekt i skolan då det under dessa dagar knappt har funnits tid till att ens skänka det en tanke.
Vårt matbord i lägenheten har blivit ett ”förberedelsebord” där allt från medicin till nackkuddar till räkningar som ska betalas ligger. Julgranen som har tagit julkänslan till en helt annat nivå står nu kal och julgranskulorna ligger nedpackade och är på väg ner till förrådet. Dammsugaren står framme, flyttlådor med sommarkläder står öppna och i badrummet ser man knappt vilken färg kaklet har då högar med tvätt täcker minsta yta.

Jag vet att vi fortfarande befinner oss i december. Att nyårsafton inte ens har passerat och att vi säkert kommer få besök av både minusgrader och snöfall innan vi kan klä oss barbent. Men i mitt sinne är jag redan inne i mars-april. Jag vill packa ner allt pynt som ska göra vintern och mörkret mysigare, rensa bland alla mörka filtar och kuddar, få bort allt som är av dunkel kulör. Jag vill att vår lägenhet ska vara ljus, bestå av enbart ljusa färger och ting i glas och kristall.
Ni vet när man under hösten enbart har tankar kring ”varm choklad, levande ljus, MYS MYS MYS, tjocka tröjor” osv? Och när plusgraderna höjs och solen börjar kika fram är allt man tänker ”rosé, uteservering, barbent, bort med allt det mysiga”? Så känner jag NU. När vi kommer hem igen blir det en enorm rensning i lägenheten. Nu har vi bott här i ett år, levt genom samtliga års- och högtider och har således lättare att se vad vi behöver och vad vi kan vara utan. Jag ser fram emot det.

IMG_7472

Cirkelträning – träning för hela kroppen

Igår testade jag på Crosstraining SATS och blev väldigt positivt överraskad. Crosstraining är cirkelträning som avslutas med HIIT-löpning. Helvete vad jobbigt det var! Passet var liknande det jag har skrivit nedan fast något mer avancerat. När jag tränar solo på gymmet kan jag tyvärr inte paxa tio-femton redskap utan får nöja mig med några få… Men det gick ju hur bra som helst ändå! ;-)

Idag blev jag motiverad till att testa en egen variant och såhär blev resultatet:

Varje övning pågår i 30 sekunder. Sedan går du direkt till övning nummer 2 i samma station och gör den i 30 sekunder. Och så övning 3 i 30 sekunder. Därefter vilar du i 30 sekunder.

Station #1
Armhävningar med handklapp mellan varje (jag stod på knä)
Plankan
Utfall + rotation med viktplatta

Station #2
Burpees
Rävsax med viktplatta
Rygglyft med händerna sträckta rakt fram

Station #3
Kliv upp och ned från en hög höjd (gärna medium- eller largelådan  på SATS)
Frontsquats med vikt
Bred rodd

Station #4
Plankan, denna gång går du upp och ned på armbågarna
Upphopp
Smala pushups (jag står på knä)

Dessa fyra stationer gick jag igenom två gånger. Sedan körde jag superset med stela marklyft, utfall med rotation och axellyft. Därefter gick jag på bandet i 5 minuter för att få loss lite mjölksyra och stretchade sedan igenom kroppen. Har en sådan träningsvärk i ryggen efter gårdagen + idag att det är löjligt! :-)

cirkelträning-resultat cirkelträning-resultat2